Mediabrief

PERSBERICHT

 

STICHTING VOBIS OVER PUBLICATIE DE TELEGRAAF

 

 

Het bestuur van de Stichting Vobis neemt afstand van media-publicaties – met name in De Telegraaf – waarin de heer Soerin Narain, directeur van de stichting, is beschuldigd van grensoverschrijdend seksueel gedrag met minderjarigen. Het bestuur blijft onverkort achter haar directeur staan.

 

Het bestuur van de stichting heeft uitvoerig met de heer Narian gesproken en ook de publicatie in De Telegraaf geanalyseerd. Op grond daarvan deelt het bestuur het volgende mede:

 

De publicatie van 11 december 2017 in De Telegraaf, van de hand van verslaggever Wierd Duk, kan de journalistieke toets der kritiek niet doorstaan. De publicatie is tendentieus van toon, heeft een zeer beschuldigende kop die de lading niet dekt en lijkt als voornaamste doel te hebben gehad om de heer Narain, in de aanloop naar een nominatie voor de Joke Smit-prijs te beschadigen.

 

Het bestuur stelt vast dat de feitelijk beschuldigingen in de publicatie worden gedaan door vier anonieme/geanonimiseerde bronnen en in twee gevallen zelfs ‘van horen zeggen’ zijn. De vermeende incidenten dateren van jaren geleden. Drie van de vier (anonieme) bronnen in het krantenartikel hebben hier nooit eerder melding van gemaakt of aangifte van gedaan. Het is voor de heer Narain onmogelijk om zich hiertegen te verdedigen.

 

Het Telegraaf-artikel refereert aan een rechtszaak die in 2014 tegen de heer Narain is gevoerd. Het bestuur stelt vast dat de heer Narain volledig is vrijgesproken in deze zaak en dat er door het Openbaar Ministerie geen hoger beroep is aangetekend.

 

Het bestuur van de Stichting Vobis en haar directeur Soerin Narain kunnen zich niet aan de indruk onttrekken dat de beschuldigingen en de lichtvaardige wijze waarop deze zijn gepubliceerd zijn ingegeven door onzuivere motieven, die niets te maken hebben met waarheidsvinding.

 

Het bestuur beoordeelt de Telegraaf-publicatie als onzorgvuldig en onrechtmatig jegens de heer Narain. De heer Narain heeft een advocaat ingeschakeld die De Telegraaf inmiddels heeft gesommeerd de publicatie te rectificeren. Eventueel zal ook een klacht worden ingediend bij de Raad voor de Journalistiek tegen de krant en de redacteur.

 

Namens het bestuur van Stichting Vobis,

 

Irshad Gobind, voorzitter.

 

<<dec 2018>>
mdwdvzz
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6